Allmänna Köpevillkor


1. Allmänt
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.
För att kunna beställa på webbplatsen måste kunden ha fyllt 18 år. Säljaren accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Säljaren förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en kunds beställning (exempelvis om kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst.


2. Avtal och Beställning
När du bekräftar din beställning ger du ditt samtycke till att Greendrive.se påbörjar fullgörandet av beställningen och blir därmed betalningsskyldig. Genom att du slutför ditt köp lämnar du som kund ditt samtycke till den leveranstid Greendrive.se anger i kassan. Kunder som är under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att handla på Greendrive.se.
När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är därför viktigt att du angett din riktiga e-postadress bland dina uppgifter. Spara detta mail för att underlätta eventuell kontakt med kundtjänst.
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Greendrive.se lider ekonomisk skada, polisanmäls. Greendrive.se reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Om dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Greendrive.se att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.


3. Leverans
Greendrive.se kan leverera till hela Sverige. Leveranser sker i samarbete med Posten, Schenker och DSV samt deras samarbetspartners. Om du betalar med kreditkort har du möjlighet att skicka dina varor till en annan leveransadress än din egen. Detta är perfekt om varan ska gå till någon tillfällig bostad eller sommarställe, altentivt om det är en gåva. Vid betalning med Faktura så måste leveransadress vara densamma som folkbokföringsadress.
Leveranstiden för lagervaror är normalt 3-9 arbetsdagar. Leveranser av beställningsvaror kan ta mellan 2-8 veckor beroende på hur lång produktionstiden är. Se respektive produkt för leveranstid. Greendrive.se är betalningsansvariga ifall varan skadas eller kommer bort på väg till dig. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig. I fall när du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med dessa köpevillkor.
Större försändelser (såsom elmoped, citycoco etc.) levereras alltid till din bostad. Produkterna levereras till din port om du bor i lägenhet eller fram till tomtgräns om du bor i hus, eller så långt transportörens lastbil kan ta sig fram mot din port/tomtgräns. Leverans sker normalt helgfria vardagar 08:00 -17:00, enligt fasta tidsintervaller (till exempel 9-12 eller 13-15). Tidsintervallerna är olika beroende på område. Du aviseras per telefon/mail/sms i förväg. Mindre försändelser (exempelvis elsparkcykel) som har en vikt under 20 kg levereras till ditt lokala Posten-ombud där du hämtar ut paketet. Se respektive produkt för leveranstid.


4. Avbeställning
Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att mottaga beställningen. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Greendrive.se antigen per e-post eller telefon. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller om ett försäljningsobjekt har utgått, kommer vi att kontakta kund för att komma överens om en lösning. Greendrive.se meddelar kunden om likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt. Vid eventuell leveransförsening kontaktar vi kunden utan dröjsmål. Kunden har vid leveransförsening rätt att häva köpet utan kostnad. Vi fullföljer alla avtal i enlighet med Konsumentköplagen.


5. Betalning
Du kan välja mellan att betala med kort, direktbankbetalning, faktura eller delbetalning. Fakturabetalning och delbetalning är endast möjligt för boende i Sverige.
5.1 Betala med kort
Betala med Visa eller MasterCard konto-/kreditkort tryggt och säkert över Internet direkt i samband med din beställning. Din betalning förmedlas av Payson med säker kryptering. Payson uppfyller kraven för PCI-DSS. Dina kortuppgifter sänds direkt till bank och kan ej läsas av annan än din bank. Greendrive.se hanterar inga kreditkortsnummer. Inga extra avgifter tillkommer för kortbetalning. Vid betalning med konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts.
5.2 Betalning med faktura
Med fakturabetalning kan du handla idag och betala efter leverans. Väljer du att betala med faktura skickas dina varor till din folkbokföringsadress, när vi skickar ut dina varor skickar vi även ut din faktura och du har då 14 dagar på dig att betala. Du måste vara folkbokförd på den adress dit du vill få leverans för att kunna handla med faktura. Fakturorna överlåtes till Billmate.
5.3 Betala med direktbankbetalning
Vi accepterar direktbankbetalningar från Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB. Alla köp kopplas genom Payson säkra betalserver vilket betyder att information endast går till Payson och inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL. Greendrive.se får aldrig ta del av denna information. Direktbetalning via internetbank är avgiftsfri. Du kan läsa mer om Payson på www.Payson.se
5.4 Delbetala din beställning
Kommer snart


6. Garanti och Reklamation
Det är lämpligt att du som kund kontrollerar din vara/varor vid när du tar emot din leverans för att kontrollera att denna är riktig och felfri. När du fått din vara och ser att den inte stämmer med den du beställde, är skadad eller annat fel ska du kontakta kundtjänst. Vid reklamation skall kund kontakta vår kundtjänst via e-post info@greendrive.se, alternativt genom vårt kontaktformulär på kontaktsidan. Uppge ordernummer och orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur du skall returnera varan. Defekta produkter som returneras till Greendrive.se bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall fel ej kan påvisas utgår en avgift om 100:- + frakt tur och retur. Greendrive.se förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna.
Om en vara är transportskadad skall Greendrive.se kontaktas inom skälig tid. Reklamation som sker inom 1 vecka från köptillfället räknas alltid som skälig tid.


7. Ångerrätt
Du som kund har enligt gällande konsumentköpslagstiftning rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka in namn och kontaktuppgifter till Greendrive.se. Lämna ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut ångra köpet.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen på 14 dagar gått ut. Vill du som kund utnyttja din ångerrätt skall du kontakta Greendrive.se via e-post info@greendrive.se  för att få en adress att skicka varan till. Efter anmäld ånger ska konsumenten skicka varan till Greendrive inom 14 dagar. Returfrakten bekostas av konsumenten.
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig avseende produkter och eventuell kostnad för leverans ut till dig (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Kunden betalar för eventuell returfrakt.
Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har Greendrive.se rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär. Avdrag upp till 100% kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare (dvs om de inte är i nyskick). Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen. Produkter som returneras i nyskick, med originalförpackning återbetalas till fullo.
När kunden bekräftar sin beställning ger kunden sitt samtycke till att Greendrive.se påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.


8. Återbetalning
Vid giltigt utnyttjande av ångerrätten sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet. Dock betalas summan ut tidigast då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts (det som sker först). Vid giltig reklamation sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader till konsumenten senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.


9. Outhämtat paket
I de fall där paket inte hämtas ut på uthämtningsställe av kund, debiteras vi en avgift av speditören för frakt till uthämtningsstället och tillbaka, samt en administrativ avgift. Denna kostnad kommer att debiteras kund.


10. Personuppgifter
När du besöker vår webbplats, köper våra varor eller tjänster eller kontaktar oss för information eller service samlar vi in och behandlar personuppgifter om dig. En personuppgifter är en uppgift som direkt eller indirekt kan identifiera en person. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsförordning, se sektion "Integritetspolicy".


11. Transportskadat gods
Om en vara från Greendrive.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas till Greendrive.se inom skälig tid från mottagandet. Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportbolaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.


12. Produktinformation
Greendrive.se förbehåller sig rätten att justera priser, prisfel, produktinformation, produktbilder och erbjudanden utan notis. De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Observera att bilderna på webbplatsen kan skilja sig åt beroende på färginställningar i din dator.
Samtliga produkter går att använda i Sverige.


13. Force Majeure
Greendrive.se skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. Konsumenten kontaktas utan dröjsmål och informeras om orsaken varför företaget inte kan fullfölja köpeavtalet och erbjudas att häva köpet.


14. Äganderättsförbehåll
Alla varor förblir i Greendrive.se egendom tills dess full betalning erlagts.


15. Tillämplighet
Dessa köpevillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se. Greendrive.se ingår ej avtal med kunder som är under 18 år, utan målsmans godkännande.


16. Tvist
Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Om en tvist ej kan lösas i samförstånd med kundtjänst, så kan som kund välja att vända dig till Allmänna reklamationsnämnen (ARN) som du hittar på www.arn.se.
Du kan även välja att lämna klagomål online via EU-kommussionens plattform för medling i tvister. Denna hittar du här på https://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Klagomål inlämnade via denna plattform kommer gå vidare till den nationella tvistlösningsorganet som sedan försöker lösa tvisten i kontakt med kund och säljare.


Frågor
Vid frågor kontakta kundtjänst via: info@greendrive.se